Nogle sikrer at sitet virker, mens andre samler statistik ind til forbedring af din brugeroplevelse. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her
Omvisning på Amagermuseet: om hollændernes indvandring og dagligliv på landet.
Beskrivelse: Et besøg på Amagermuseet fortæller om dagligliv i 1800-tallet for børn og voksne. Hvorfor mangler vandhanen i køkkenet? Hvorfor er sengetøjet i vuggen mørkeblåt? Hvorfor har dødedøren kun et håndtag? Og hvorfor er sengene så korte? Omvisningen foregår på den gamle gård, hvor eleverne får et indblik i tidligere tiders livsvilkår herunder sovevaner, hygiejne, overtro, børns leg og arbejde.
Omvisningen er aldersdifferentieret, og der lægges op til gruppearbejde, hvor eleverne bidrager med refleksioner over livsvilkår og sammenligner og perspektiverer til deres egen dagligdag. Ud fra genstande og billeder skal eleverne føre en dialog med hinanden og diskutere fortidens levede liv, som det kunne have set ud på en gård på Amager i 1800-tallet.
Omvisningens mål
Varighed 1 time.
Alderstrin: fra daginstitution til 9. klasse.
Hvornår: hele året.
Fagområder: historie
Stikord: hygiejne, bondeliv, sovevaner, spisevaner, overtro, livsvilkår
Læringsmål:
Eleven kan perspektivere og debattere levevilkår i 1800 tallets landbosamfund
Efter 4. klasse:
Færdigheds og vidensmål
Eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv
Eleven kan beskrive ændringer i livsgrundlag og produktion
Historiebrug: Historiske scenarier:
Færdighedsmål: Eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier.
Vidensmål: Eleven har viden om historiske scenarier.
Dansk: Færdigheds- og vidensmål (Kommunikation) efter 6. klassetrin: Dialog: Eleven kan påtage sig roller i samtalesituationer. Eleven har viden om frie og formaliserede samtaleformer.